26 února, 2015

Napůl zlý od Sally Green (RECENZE)

Sally Green byla donedávna v Česku poměrně neznámou autorkou, proto ani já jsem nevěděla, co mám čekat, když jsem knihu začala číst. Téma knihy na čtenáře už od přečtení anotace musí křičet: „Klíšé!!“. Jakýsi zvláštní chlapec, který je křížencem mezi Bílou a Černou čarodějnicí. Od malička byl držen proti své vůli, nenávidí Bílé čarodějnice, ale přece se do jedné pomalu zamilovává… Je to velmi často používaný námět, který bývá v mnoha variantách notně obměňován. Téma knihy tedy není zas až tak inovativní, je to ale způsob zpracování, kterým autorka zajisté zaujme.

Nedokážu vysvětlit proč, ale autorčin styl psaní je velice zajímavý. Kniha je vyprávěna z Nathanova úhlu pohledu, ale je na tom něco zvláštního. Text oživují krátké, úsečné věty a krátké kapitoly, které příběhu dodávají na uvěřitelnosti. Myslím, že takový způsob vyprávění je pro čtenáře velmi zajímavý a v mnoho knihách ho nenajdeme. Atmosféra je od začátku velice temná a tajemná. Řekla bych jakýmsi způsobem charismatická a přitažlivá. Prvních pár desítek stran je to právě atmosféra, která drží čtenářovu pozornost. Autorka velice dobře vykreslila prostředí, ve kterém je chlapec držen a jaký to na něj má vliv – za to rozhodně palec nahoru.

Bohužel ani skvělá atmosféra nedokáže držet příběh po celou dobu nad vodou. Začátek je pomalejší, což je pochopitelné – většina začátků taková je. V momentě, kdy by se ale měl příběh už jakýmsi způsobem rozjet, se to celé zarazí. Neustále se v příběhu něco děje, ale děj samotný stojí a zadrhává se. Kniha se tak velice rychle stává nudnou a špatně se u ní dá udržet pozornost.

Hlavní postavou knihy Napůl zlý je Nathan. O něm celý příběh vypráví a on je také ten, který tento příběh vypráví čtenářům. Musím podotknout, že je to typický hlavní hrdina s typickými vlastnostmi. Autorka zvolila charakter, který neublíží, ani nenadchne. Jeho zvláštní schopnosti spočívají prakticky jenom v tom, jakým způsobem byl narozen – tedy napůl Bílá a napůl Černá čarodějnice. Je velice sympatický a jako příběh samotný, svým způsobem charismatický… přesto všechno ale jednotvárný. Většina postav je velice plochá a těžko uvěřitelná. Nepůsobí jako opravdoví lidé z masa a kostí, ale skutečně JEN jako knižní postavy.

Hodnocení: Příběhů napsaných o odlišnosti a zvláštních schopnostech teenagerovských hrdinů bylo napsaných spoustu. Takových příběhů s tématem čarodějnic už je o trochu méně, ale stále jich máme ve knižní sféře poměrně dost. Aby kniha tohoto typu vynikla je potřeba velmi talentovaný autor a něco „spešl“, čím by se dal příběh okořenit. Z mého úhlu pohledu Sally Green takto talentovaným autorem zatím není, a proto je její kniha v závěru hodnocena jako průměrná. Vykreslení atmosféry, tajemno – to všechno je v pořádku. Abych knihu mohla doporučit, chtělo by to ale zajímavější příběh a živější postavy.
5,5/10

Zdroj obrázku